•  

    (021) 8794

  •  

    info@anp-co.com

 

معرفی HPE SYNERGY

در دنیای در حال تغییر و تحول IT ، روز به روز نیاز ها و سرویس های جدید در حال پدیدار شدن هستند.

در حال حاضر سازمان ها با استفاده از زیرساخت های موجود و مرکز داده های (Datacenter) خود نه تنها باید نیاز های قدیمی و روزمره خود (Datacenter , ERP) را رفع کنند بلکه پاسخگوی نیاز ها و رویکردهای جدید نیز (cloud technologies) باشند که این رویکردهای متفاوت احتیاج به زیر ساخت ها و تجهیزات متفاوتی در کنار تجهیزات قدیمی دارد که قطعا هزینه بر و موجب مدیریت پیچیده تر خواهد شد، بنا براین یک زیر ساخت یکپارچه و منسجم با قابلیت انعطاف پذیری بالا مورد نیاز است که همزمان پاسخگوی نیازهای حال و آینده باشد، که این امر در رویکرد جدید HPE به نام synergy (سینرجی) محقق شده است.

یک پلتفرم معماری شده جدید که به نام زیرساخت composable (در هم آمیخته) توسط این کمپانی معرفی شده و  الگوی طراحی و مدیریت زیرساخت ها و مراکز داده را دگرگون ساخته است.

انواع زیر ساخت ها از گذشته تا به حال به این نحو بودند که ابتدا زیر ساخت های سنتی را شاهد بودیم سپس زیر ساخت های همگرا و فوق همگرا و در نهایتHPE زیر ساخت جدیدی را معرفی کرده به نام زیرساخت در هم آمیخته شناور که در آن استخر شناوری از تمام منابع در اختیار کاربر قرار می گیرد، منظور از منابع storage,compute,fabric های موجود می باشد که تمام این موارد را در قالب یک زیر ساخت یکپارچه به شما ارائه خواهد کرد که نتیجه آن مدیریت آسان و کم هزینه، مقیاس پذیری بالا و پشتیبانی همه جانبه از سرویس های قدیمی و جدید می باشد.

در این معماری استخر شناوری از تمامی منابع که بطور کامل به اصطلاح software defined شده است از طریق یک api یکپارچه در اختیار کاربران قرار می گیرد. سابق بر این برای راه اندازی یک application می بایست دستگاه های متفاوتی را به طور جداگانه تنظیم و مدیریت می نمود که این امر بسیار پیچیده و زمان بر بود، با تغییر این الگوی مدیریت توسط hpe، کلیه منابع به همراه تمامی اطلاعات مورد نیاز آن ها در قالب چندین template جداگانه در اختیار کاربر قرار می گیرد که هر کدام ازین template ها با توجه به نیاز کاربر بخشی از منابع را در اختیار می گذارد که این امر سادگی در فرآیندهای عملیاتی را سبب می شود، همچنین در ارتباط با یک api  یکپارچه، کاربران مجبور بودند جداگانه برای مدیریت اپلیکیشن ها به api اختصاصی آن ها متصل شوند (هر کدام کد های خطای متفاوت و تنظیمات منحصر به فرد خود را دارند) که موجب پیچیدگی های عملیاتی می شد ولی در این راهکار جدید HPE تمام api ها را در قالب یک api یکپارچه در اختیار کاربران قرار داده که این امر باعث سرعت بخشی تنظیمات و مدیریت شده است.

 

در حال حاضر در مراکز داده در ایران عموما از سرور های ml یا dl شرکت HPE و بعضا در سازمان های بزرگ blade server ها استفاده می شود که این پراکندگی تجهیزات و زیر ساخت ها و نیاز به تجهیزات جداگانه برای سرویس ها و نیاز های متفاوت، مدیریت این مجموعه ها را بسیار مشکل می کند و هزینه های عملیاتی و پشتیبانی را به شدت افزایش می دهد، علاوه بر این با توجه به رشد روز افزون سرویس های ارائه شده توسط سازمان ها (مانند بانک ها و موسسات مالی و اعتباری) از عمده مشکلات کاربران در ایران کمبود فضای مراکز داده و پر هزینه بودن افزایش این فضا می باشد که hpe  در این رویکرد به تمام این نیاز های از این جنس در سازمان ها پاسخ داده و می تواند جایگزین مناسبی برای بسیاری از زیرساخت هایی باشد که در حال حاضر استفاده می شود.

این زیر ساخت منسجم یکپارچه که به راحتی قابل مدیریت می باشد، در واقع نسل جدید بلید سرور(Blade Server) ها می باشد. در ادامه با این محصول بیشتر آشنا خواهیم شد.

معرفی فریم کلی دستگاه :

سینرجی همانند بلید سرور ها دارای یک فریم 10U می باشد. تنوع بسیار بالا در ماژول های محاسباتی، ارتباطی و مدیریتی و در کنار آن ها ماژول ذخیره ساز قدرتمند موجب افزایش شدید بهره وری دستگاه شده است.

ماژول های محاسباتی در سینرجی :

ماژول های محاسباتی متنوع و قدرتمند با توان پشتیبانی از انواع رنج cpu ها (E5 و E7 دو و چهار سوکته) برای نیاز های متفاوت (2 ماژول برای کاربرد های نرمال و 2 ماژول برای فعالیت های حساس)

مدل 480 که همانند مدل 460 بلید سرور ها می باشد ولی با قابلیت های بسیار بالاتر که می تواند تا 1.5 ترابایت حافظه را روی  24 ماژول خود با 2 پردازنده ارائه دهد.

مدل 660 با 4 پردازنده که تا 3 ترابایت حافظه را روی 48 ماژول خود پشتیبانی می کند.

مدل 620 و 680 که برای workload های بسیار سنگین استفاده می شوند که به ترتیب 2 و 4 پردازنده را با 3 ترابایت حافظه در 48 ماژول و 6 ترابایت حافظه در 96 ماژول پشتیبانی می کنند.

تعداد ماژول های حافظه بیشتر ، افزایش تعداد mezzanine ها از 2 به 3 عدد ، حافظه های انعطاف پذیر بدون احتیاج به raid controller ها در کنار رنج متفاوت سرورها چند مورد از برتری های سینرجی نسبت به بلید سرور ها در این قسمت می باشد.

در ارتباط با نسل جدید ماژول های محاسباتی اینجا بخوانید.

حافظه در سینرجی :

در کنار فضای ذخیره سازی انعطاف پذیر سرور های موجود در سینرجی (تا 4 عدد فضای HDD بر روی ماژول های محاسباتی) ،ماژول ذخیره سازی اطلاعات  قدرتمندی با گنجایش 40 دیسک برای سینرجی طراحی شده است که در هر فریم سینرجی تا 4 عدد ازین ماژول ، به عبارتی تا 160 دیسک (614 ترابایت فضای ذخیره سازی) را می توان قرار داد و از ویژگی های خاص آن قابلیت اشتراک گذاری این فضای ذخیره سازی میان تمام ماژول های محاسباتی بدون هیچ گونه محدودیتی است، در حالی که در نسل قبلی یعنی در بلید سرور ها ماژول ذخیره ساز اطلاعات تنها با سرور مجاور قابل اشتراک گذاری بود (علاوه بر این برای مدیریت آن به 2 رید کنترلر نیاز بود)

قابلیت map up کردن 71 دیسک برای هر سرور از دیگر ویژگی های ذخیره ساز اطلاعات سینرجی در مقایسه با بلید سرور ها می باشد.

همچنین برای سازمان هایی که احتیاج به ذخیره اطلاعات بیشتر از این مقدار دارند قابلیت پشتیبانی همه جانبه سینرجی از ذخیره ساز های سازمانی(Enterprise Storages)  به مانند 3par، ممکن می باشد.

فابریک ها(Fabric) در سینرجی :

معماری و طراحی پیشرفته فابریک ها در سینرجی به گونه ای می باشد که بیشترین کارایی و بهره وری در کنار مدیریت آسان و یکپارچه را داراست. فابریک هاrack-scale هستند، در بلید سرور ها فابریک ها تنها برای یک enclosure بوده و نیاز به uplink های بیشتر برای شبکه اطلاعات دیتا سنترها می باشد اما در این راهکار با استفاده از معماری خاص master/satellite از فابریک های کمتری استفاده می شود و همچنین top of rack switch ها نیز حذف شده است که در مجموع موجب کاهش تجهیزات مورد نیاز مراکز داده مانند کابل ، بهبود کارایی، مدیریت آسان و یکپارچه و در نهایت کاهش هزینه های عملیاتی و سرمایه گذاری می شود.

Composer در سینرجی:

ماژول Composer ابزار مدیریتی اصلی دستگاه سینرجی می باشد که کافیست کاربر تنها دکمه روشن دستگاه را فشار دهد تا composer وارد عمل شود. این ماژول بطور خودکار تمامی منابع موجود را جست و جو نموده و در قالب template ها در اختیار کاربر قرار می دهد و کاربر با توجه به نیازهایی که دارد می تواند از تمپلیت ها استفاده کند. از دیگر مزایای آن یکپارچه شدن این ماژول با HPE ONEVIEW است که مدیریت فریم را به مراتب راحت تر می کند و برخلاف بلید سرور ها که نیازمند نصب one view بر روی یکی از تیغه های بلید بود و در نتیجه load دستگاه را بالاتر می برد و مدیریت را سخت تر می کرد، composer خود همانند یک سرور عمل کرده و one view را بصورت پیش نصب بر روی خود دارا می باشد. همچنین مشکل مدیریت لایسنس ها نیز با به کارگیری از این راهکار برطرف شده است.

قابلیت توسعه پذیری بالا از ویژگی های خاص این دستگاه می باشد و بر خلاف بلید سرور ها که مدیران مرکز داده مجبوربه تنظیم یک به یک هر enclosure  و مدیریت آنها بودند، hpe composer این قابلیت را به کاربر می دهد که تا 21 فریم و به عبارتی تا 252 سرور و فابریک های مرتبط با آن را تنها از طریق یک عددcomposer مدیریت کند. این ویژگی های منحصر به فرد سینرجی موجب صرف جویی در وقت و نیروی انسانی و همچنین هزینه ها عملیاتی شده است.

Image streamer در سینرجی:

این ماژول برای توسعه و بروز رسانی سریع سرور ها استفاده می شود. با استفاده از image های ذخیره شده در این ماژول می توانید همزمان و به راحتی هر چه تمام تر بر روی چندین سرور سیستم عامل نصب و یا از ماشین های موجود image بگیرید. علاوه بر این، توانایی image گیری تنها در ظرف مدت زمان 15 ثانیه اجرا خواهد شد که بدون بکارگیری این ماژول، زمان مورد بحث تا 20 دقیقه افزایش خواهد یافت. (image streamer این کار را تا 80 برابر سریع تر انجام می دهد)

همچنین توانایی بروزرسانی firmware ها در ابعاد بالا از دیگر قابلیت های image streamer است. همان طور که میدانید در بلید سرور امکان بروز رسانی همزمان سرور های تنها یک Enclosure امکان پذیر بوده در حالی که در سینرجی امکان بروز رسانی همزمان 5 فریم (تا 60 سرور) امکان پذیر است. مجموعه این قابلیت ها موجب صرفه جویی در وقت و هزینه ها خواهد شد.

با توجه به اینکه راهکار استفاده از  بلید سرور ها در سال 2006 و برای بازه زمانی 10 سال معرفی شد، اکنون در سال 2017  زمان اتمام پشتیبانی از تجهیزات بلید فرا رسیده و به تبع آن  مشکلات تامین تجهیزات یدکی و ... بوجود خواهد آمد. با توجه به این موضوع سازمانها باید به دنبال راهکارهایی باشند که نیازهای حال حاضر وآینده آن ها را نیز پاسخ بدهد که HPE سینرجی این امکان را فراهم کرده است. با توجه به کمبود فضای مراکز داده و کمبود بودجه بسیاری از سازمان ها لازم است که از راهکاری استفاده شود که این مشکل را برطرف نماید.

طراحی سینرجی به گونه ای است که در ابعاد بالا فضای بسیار کمتری در مقایسه با بلید اشغال می کند (مثال در شکل پایین) و هزینه آن به ازای هر سرور بسیار ارزان تر می باشد. با توجه به تعداد ماژول ها در هر فریم سینرجی، جهت فراهم کردن vm cluster ها نیاز به لایسنس های کمتر بوده که باعث کاهش هزینه می شود. در کل بکار گیری راهکار سینرجی موجب کاهش قابل توجه هزینه سرمایه گزاری و هزینه های عملیاتی می شود. (Capex & Opex).

 


شماره تماس

(021) 88552485-6